måndag 15 februari 2016

Min mage...

Nu ska jag berätta lite om min mage... skriva detta för att  påminna  mig själv också ibland.

Min mage den har äntligen börjat bli lite  plattare och snällare mot mig och det tack vare  att jag uteslutit kolhydrater och stor del av mejeriprodukterna.. och det har gåt väldigt bra.

-   kolhydrater dem jäser upp min mage.
Jag vet sedan tidigare att jag inte tålde gluten (inte glutenintolerant, utan bara att jag får ont i magen) så den gruppen är lätt att utesluta. Jag vet också att  magen reagerade på rå-lök och ”sockerfria” godis/tuggummin (som jag aldrig lärt mig att tugga) och light produkter.

Men att mejeriprodukterna också var "boven" i dramat  var en överraskning, fast jag ätit laktosfritt har nu upptäckt att det inte funkar. Inte ens litegrann.

Efter tre veckor med att ha uteslutit både kolhydrater och mejeriprodukter har min magen mått bra

Trist, största förlusten är nog all det goda såserna, frukosten  yoghurt/ keso, åt ju det till frukost på vardagarna och  inte konstigt att min mage var helt galen !

Banan, äpplen eller bara en liten mandarin triggar upp mitt sockersug och magen får kolik.. så det är också idag ett stort Nej
Nu när man börjar ha lite koll på vad man tål och inte tål, och äter snäll mag-mat hela dagen kan jag synda någon helg utan att åka på världens magknip och toasittande..

Denna helg som var åt vi "Inbakad fläskfilé och till det hade vi gorgonzolasås gjord av  grädde/crème fraiche "laktosfritt" och broccoli,  det gick bra och det var nog tacka vare det att veckan innan hade vi  ätit bra snäll mag-mat..

Men idag värmde jag det som blivit över till lunch och det blev inte en trevlig upplevelse fick magknip från helvetet och har sprungit på toan i flera omgångar..  vet med detta nu .. ska jag äta gott och njuta av en god middag någon helg  går det okej en kväll, men nästa dag spårar det ut...
  
Lite att tänka på..
och socker suget den har jag inte känt av på tre veckor men igår så fick jag ett återfall och det var tack vare fel val av mat, hade styrkan att bara ta en tupla bit. Det ni!!







1 kommentar:

  1. Exakt så som du skriver är det... bra du har koll på läget.... testa kokosgrädde om du vill göra en krämig sås eller dessert. Det är inte mejerier. Blue Dragon är det bästa märket.

    SvaraRadera